Lokalrådets beretninger

Bøgebjerg Lokalråds beretning for 2017/18.

April.
Efter ansøgning til flere fonde med afslag fik vi tilskud fra kommunen til en garage til flagalleens trailer. Hans Henrik Johansen, Svendborgvej, sponsorerede plads i sin hal. Bjarne Madsen, Skovgårdens Træ- Jord og Beton gav tilbud på arbejdet, og det blev færdiggjort en god måneds tid senere. Vi har fået en fin garage med egen port.

I forbindelse med legepladsen for de helt små mente vi der var for få legeredskaber, faktisk kun 4.. Vi ansøgte landdistriktpuljen om 60.000. Vi fik 20.000 men efter et par møder med Lisbeth Østergård fra forvaltningen fik vi forhandlet os til 112260,00 kr. Dette var muligt hvis vi brugte frivillighedstimer i klargøring af pladsen og opsættelse af nye legeredskaber. Vi har samarbejdet med dagplejerne om udvælgelse af redskaber og frivillig arbejdskraft til projektet. Legepladsen blev færdig sent på året, derfor indvies de nye redskaber d. 12 april i år.

I forbindelse med Lutheråret har vi haft adskillige møder i Præstegården om planlægning af Kirkens døgn. Samarbejdet inddrog flere foreninger. Både fra os og fra kirkeligt hold var der stor tilfredshed med alle arrangementerne, lige fra salmemaraton, kirkegårdsvandringer, rundtur i præstegårdshaven og udstillingerne i Præstegården og Abildhuset. Aftenens spisearrangement fik også rigtig mange roser. Både Morten og Jeanette for maden, som var Pochetta, og selve de optrædende med sange og taler fik også ros.

Den vandrende pind. Kort efter planlægningsmødet med Lisbeth Østergård dukkede en træstamme op på trekanten ved kirken. Kontakt til forvaltningen, Facebookopslag og mails løste ikke mysteriet, og enden på det blev, at Lars Biilmann trak den ned på legepladsen og der bliver den liggende.

Maj/juni.
I forbindelse med Svendborgvej 429 tog vi kontakt til ejerne, Anatolien Invest, som er bosiddende i Svendborg. Vi aftalte et møde med dem i Abildhuset, hvor vi fortalte om de muligheder, der er for hjælp til nedrivning. Vi fik deres tilladelse til at gå videre, og med os som mellemmænd udfyldt de nødvendige papirer. Sagsbehandlingen har været lang,men den 28 august fik vi mail fra forvaltningen: Jeg kan komme med den glædelige nyhed at Teknik- og miljøudvalget har valgt at imødekomme ansøgningen. De har afsat midler til nedrivning. Der er brugt mange timer på at få dyrlægeboligen fjernet. Langt om længe er det lykkedes.

Vi deltager to gange om året i velkomstmøder på rådhuset i Fåborg. Mødet er arrangeret af kommunen, men her får vi en god snak med nogle af de nye tilflyttere i vores område. Vi har velkomstpakker med til de tilflyttere vi ikke har været ude ved.

Lokalrådene i den gamle Fåborg Kommune har lavet en hvervefolder og video om området. Vi har brugt mange timer på dette. Der er d. 30 og 31 maj lavet optagelser i to tempi. En dag med interviewoptagelser. For vores område med Gunild på skolen, Jean fra Damas og Morten slagter fra butiksdelen. Disse optagelser foregik med fastkamera. Droneoptagelserne foregik på skolen med optagelser af skolepatruljen, elever i skolegården og elever på vej ind i bussen og afgang fra skolen. Dernæst optagelser på Damas af fabrikken og aktiviteter deromkring. Dernæst til Fjællebroen Lystbådehavn, hvor havnefoged Hans Hansen kom sejlende ind i havnen og senere røgtede sin rejeruse.

I forbindelse med Syrenfestival andre steder i kommunen indkøbte vi 48 dværgsyrener, som er plantet på skråningen henne ved Sct. Hanspladsen af frivillige. Pengene til indkøbet er de sidste af Landdistriktspuljemidlerne som oprindelig blev givet til projektet. Pengene skulle bruges til planter.
Der er brugt utrolig mange frivillighedstimer på Sct. Hanspladsen og de er uundværlige i det det stadige arbejde med at holde og udvikle pladsen.

August

Vi arbejder stadig med at søge fonde til en bålhytte på Sct. Hans pladsen til gavn for cykelturister, men også lokale. Vi har søgt 4 fonde, men har fået afslag. Målet med en bålhytte er dels lokalt, men også at få cykelturister til at blive lidt længere i byen og evt. lægge nogle penge hos Konnerup og i Dagli Brugsen.

Kort og stigruppen. Vi har ansøgt midler for kort og stigruppen. Der blev bevilget 9000,00 kr. til udarbejdelse af kort o.l. Der bliver arbejdet i hærdigt i gruppen. Der er lavet opslag på lokalrådets hjemmeside, men de er ikke tilgængelige endnu. De har kortlagt indtil dato 5 vandreruter med tilhørende QR koder med fortællinger om området. Gruppen mangler koordination med kommunen ang. skiltetyper. Vi har rykket for det flere gange.

Vi har deltaget i adskillige møder omkring Borgerbudget og afviklingen af det. I år blev det bestemt, at hver lokalråds omegn, fik deres egne midler og sammen med borgerne afgjorde uddelingen af dem. Vi havde annonceret og indkaldt til møde om det, men der kom kun 1 deltager. Derfor lavede vi et samarbejde med Skolebestyrelsen og  Bøgebjerg Idrætsforening og afviklede et møde i Bøgebjergskolens Aula, hvor midlerne blev uddelt. Ordningen fortsætter og der er udmeldt beløb til det sydlige område.

Lokalrådet viste opmærksomhed og deltog i afskedsreceptionen for skoleleder Jørgen Christensen.

Sept.
I forbindelse med projekter til borgerbudgettet 2017 har lokalrådet ansøgt godt 6000,00 til en befæstet sti til fra cykelstien ind til bålpladsen. Vi fik det søgte beløb og Per Hansen har fået opgaven, som udføres, når Per mener jorden kan bære hans maskiner. Stien skal lette adgangen til bålpladsen og bænkene for både cykelturister og gangbesværede.

Vedrørende vandværksgrunden i Aastrup. Vi ansøgte og fik 16000,00 til projektet. Man i fuld gang og vi har fået en briefing af Svend Erik Linnebjerg. Det er ikke nødvendigt at få ændret lokalplanen, og idet projektet kører, har forvaltningen lovet at puljemidlerne er tilgængelige også i 2018. Med mindre vi bliver kontaktet blander vi os ikke mere.

Vi henvendte os til menighedsrådet om bevaringsværdige gravsten. Alle sten har jo en historie bag sig. Proceduren for disse sten er meget forskellig for kirker i hele landet.
Et forslag går ud på (efter at familien har sagt nej til at overtage stenen) at affotografere de ikke bevaringsværdige sten før de bliver afhentet til knusning. Billedfilen sendes til lokalarkivet i enten Aastrup eller Vester Aaby, som så kan arkivere den eller videresende til andre lokalarkiver.
Retningslinjer for om en sten er bevaringsværdig kunne afgøres af et udvalg, hvor repræsentanter for både menighedsrådet og lokalrådet kunne være repræsenteret og afgøre om en sten er bevaringsværdig. Det ville give et bredere vurderingsgrundlag.

Oktober.
De to næste måneder har været lidt stille pgr. af kommunalvalget.

Henvendelse til regionen og kommunen. En borger har gjort os opmærksom på en uheldig linjeføring ang. forløbet af en ny cykelrute ”Østersøruten” eller N8. Ruten ledes fra Svendborgvej ned ad  Skadegårdsvej til Munkeparken og Strandvejen. Det giver anledning til undren når ruten lægges ”langt” fra f.eks. den lokale brugs og Konnerup som også sælger is i vester Aaby. Der er cykelsti i begge sider af vejen hele vejen igennem Vester Aaby, med høje kantsten og grøn markering af opmærksomhedszoner.
Tilbagemeldingen fra regionen er at skiltningen bliver flyttet, så cykelturister ledes forbi Konnerup og ned ad Strandvejen.

Nov.
Der var problemer med lyset på containerpladsen. I den forbindelse skrev vi til teknik og miljø. Vi har nu fået opfyldt vores ønske om at få monteret en sensor, der tænder og slukker efter behov.

Marianne Malmros meddelte, at hun udtrådte af lokalrådet. Hun havde for meget om ørerne og følte ikke hun udfyldte sin plads. Lokalrådet har taget hendes beslutning til efterretning og siger tak for det arbejde Marianne har bidraget med.
Jan.
Handlekatalog. Fynsland efterlyste sammen med Lokal- og Planudvalget konkrete tiltag i lokalområdet både på den korte og den lange bane. For vores område har vi nævnt gruppen ”Kort og StigruppenDer er tiltag for at afdække mere om historien omkring Voldstedet ved Nakkebølle og skilte ved stedet. Bålhytte ved Sct. Hanspladsen. 3 afslag fra fonde.  Bredbåndsdækning og mobiltelefoni i området. Cykelsti til hallen med belysning, og helst udvidelse af cykelstien til Pejrupstien.

Februar.

Der er indkøbt 10 nye stænger til flagalleen. De skal monteres på arbejdsdagen i april. De er tænkt til at sættes op til hallen, når der festes derhenne. De skal bestilles særskilt og der aftales i arbejdsgruppen betingelserne herfor.

Connie har haft kontakt til forvaltningen ang. oprensningen af gadekæret i Åstrup. Det er blevet lovet, at der snart sker noget, så området bliver fint og rekreativt

Marts

I forbindelse med den nylige afvikling af Bøgebjergmessen brugte vi lejligheden til at tale vi med borgmester Hans Stavnsager om cykelstien fra Spejderhytten på Bøgebjergvej og ud til Pejrupstien. Vi har tidligere flere gange rykket for en udvidelse. Hans Stavnsager var positiv og bad os sende en henvendelse til ham, så ville han prøve at få opprioriteret udvidelse og istandsættelse.

Lokalrådet har deltaget i 22 møder i forbindelse med kommunale arrangementer, Fynsland, De Maritime Lokalråd og andre plus egne møder.
I 2017 har vi brugt 136 timer på sekretariatsmøder i Abildhuset.

Bøgebjerg Lokalråds beretning 2016/17.

April. Møde med kommunens repræsentant Reyhaneh R. Hosseini for Vej og Park. 1. Cykelstien til hallen som vi har ønsket videreført. 2. Pejrupcykelstien – vedligehold. 3. Hjørnet Strandvejen, Skadegårdsvej/Munkeparken med sætninger. 4. Fortovspligten på Skadegårdsvej – kommunen har accepteret at dampe fortovet. Noget er lavet – noget er på venteliste.
Flaggarage ved Abildhuset. Byggetilladelse er i hus og vi har søgt tre fonde om midler til at bygge. Albanifonden, Nordeafonden og A.P. Møllerfonden. Afslag på alle. Kommunen er inde over og prøver at hjælpe med en løsning. Vi blev rådet til at søge moderniseringspuljen, hvis vi selv kunne skaffe et blivende sted.
Bannere ved Bøgebjergskolen. Lokalrådet har været medsponsor på bannerne. Bannerne kan skiftes for at lave PR for både skolen og forskellige events i lokalområdet.

Maj.
I samarbejde med Fynsland er der oprettet fælles forsikring for frivillige, som dokumenteret hjælper i Lokalrådsregi. Hjælpere skal noteres inden arbejdet går i gang.
Dialog kommunen ang. nedrivning af de grimme bygninger i Vester Åby. Det har drejet sig om Svendborgvej 403 og dyrlægeboligen. Historien viser at 403 er nu solgt.
Søgt kommunal støtte til Internet i Abildhuset med begrundelse i besparelsen i Åstrup nu da Aastrup Folkemindesamling er flyttet til her til  – afvist.

Juni.
Da Kragesø Spejderne ikke afholdt Sct. Hans bål stod vi for arrangementet. Det var godt besøgt indtil regnvejr afbrød arrangementet og folk flygtede hjem.  Med hjælp fra Niels Erik Thing og Åge Kirkegård fik vi dog godt gang i bålet og alt blev brændt.
Vi fik 5000,00 fra Skovgårdsfonden til hjælp til bålplads på Sct. Hanspladsen. Per Hansen har udlagt stabilgrus, som blev udjævnet af frivillige. Frivillige har plantet tulipanløg langs kanterne og tillige har frivillige været hjælpsomme med at holde pladsen. Frivillige har brugt over 400 timer på pladsen. Tak for det.
Vi blev fra kommunen bedt om at pege på kulturmiljøer. Vi blev enige om at udnævne filmstudierne og de aktiviteter der er omkring dem, men er ellers ikke involveret.

August.
Vi har deltaget i en møderække med forældre og pædagoger i Korinth for at prøve at fastholde Korinth børnehave. Det lykkedes ikke, men SFO ordningen fortsætter.
Vi har haft kontakt til Hroar Nielsen, vejingeniør i FMK ang. viadukten på Faurshøjvej i forbindelse med 100 års jubilæet for jernbanen. Vi blev lovet at kommunen ville fælde træer omkring broen, rense og male rækværket inden november. Det skete og vi søgte om 7500 kr til afvikling af jubilæet, hvor vi samarbejdede med Vester Aaby Sogns Folkemindesamling om markering af begivenheden. Vi fik afslag, men Gerda havde lavet en flot udstilling, som desværre kun blev besøgt af godt en snes stykker.
Vi deltog i nedsættelse af arbejdsgruppe til borgerbudgettet. Karen Steffensen og Rikke Bang Sørensen var repræsentanter for vores område.

Sept. Åben Hus arrangementet i Abildhuset. 44 personer i alt. Vi gentager i 2017. Datoen kommer senere.
Møde med den kommunale direktion rep. ved direktør Louise Thule Christensen og Bjarne Brøndgård. Alle lokalråd fremlagde hvad de hver især er i gang med og hvilke ønsker vi har til samarbejdet med kommunen.
Vi fik doneret 15 kasser tulipanløg, som blev plantet af frivillige på Sct. Hanspladsen.

Okt. Allerede i jan 2016 søgte vi om forlængelse af havecontainerordningen.  Det blev bevilget. 1 november ansøgte vi igen. Denne gang om at få en helårsordning af container til haveaffald, så containeren står her hele året. Ansøgningen blev behandlet politisk og derefter imødekommet.
Vi har bestilt 2 udhængsskabe ved Kurt Pedersen i Åstrup til formidling af nyheder. Et skab til muren på Abildhuset og et i Åstrup.

Nov.
Vi søgte ca. 60.000 til forbedring af legepladsen ved Præstegårdsvej. Vi har fået 20.000 kr. Vi har i samråd med dagplejerne valgt nogle af Kompans legeredskaber. Derefter blev aftalt møde med en embedsmand, Lisbeth Østergård,  som lovede os, at kommunen kunne give os mere for pengene, hvis vi overlod indkøbet til dem. Der er nu indhentet tilbud på en spritny legeplads ved to firmaer, Uno og Kompan. Vi afventer resultatet.

Dec. Vi deltog i udlodningen af Borgerbudgetpuljen. Det skete på det gamle bibliotek på Grønnegade i Fåborg. Bøgebjerg Lokalråd ansøgte for Åstrupborgerne 16000 kr. til etablering af petanquebaner, hyggekrog med bænke og grillplads på det nu nedlagte vandværks arealer samt indretning af huset til fælleshus. Det blev i mødekommet.

Jan. 17. Ang. Gadekær i Åstrup har vi sendt en henvendelse igen. Der er på nuværende besluttet at renovere to gadekær, men flere kan komme i spil.
På Fynslands egnsmøde fik vi forklaret om tiltaget ”Syrenfestival”. En gruppe arbejder med et projekt hvor alle syrenhegnene i kommunen skal registreres samt hvor mange kilometer syrenhegn vi har i kommunen. Hegnene skal stævnes hvert 10 år i rækkefølge.

Feb. I forbindelse med Åstrup Skoles salg har det fremsat ønske at få tinglyst adgangsret til legepladsen på Åstrup Skole. Vi har vi fået afslag fra kommunen, men der kan måske vise sig andre muligheder.

Marts. Vi deltog i Bøgebjergmessen 5 marts. Standen var godt besøgt og vi havde nogle gode dialoger.
Vi brugt ca. 150 arbejdstimer i lokalrådet uden at tælle timeforbrug til møder med. Vi har deltaget i ca. 34 møder, arrangeret enten af os selv, kommunen eller Fynsland.
Fremtid

Abildhuset. Der er lavet en brugeraftale for Abildhuset. Oplægget skal godkendes af kommunen. Der er 6 foreninger som har adgang til huset og har fået udleveret nøgler. Det er Lokalrådet, Vester Åby, Åstrup og Pejrup Pensionistforening, Vester Åby sogns Folkemindesamling, Åstrup Folkemindesamling, Vester Åby, Åstrup og Pejrup Hjertestarterforening og Dagplejen. Vi har fået hævet beløbet til Abildhuset med 1000,00 kr. Det udgør nu 11000,00
Sct. Hanspladsen. Vi har planer om en bålhytte inde i hjørnet derovre. Ideen er at både cykelturister og turister i almindelighed skal lade sig friste til at gøre ophold. Vi opsætter info skilt med oplysning om området og pil til Brugsen og Konnerup m.fl. Kommunen er inde over og vi har fået dispensation til at opsætte bålhytten. Vi er gået i gang med at søge fondsmidler til færdiggørelse af projektet. Et restbeløb på små 5000,00 tænkes brugt til syrenbeplantning på skråningerne. Dette i forbindelse med syrenfestival i de maritime lokalråd.

Flagalleen. Vi har søgt og fået 25000 kr. af moderniseringspuljen til en etablering af et blivende sted for flagalleens trailer. Det bliver hos Hans Henrik som har taget sin gård af salgslisten.

Lutheråret. Vi har deltaget i flere møder i Præstegården ang. arrangementer. Der skal foregå flere ting henover året. Det store arrangement bliver afholdt 8 – 9 sept. Her skal der være boder og gøgl, fællesspisning, fakkeltog til kirken og salmesang m.m.
De maritime lokalråd. De 6 lokalråd fra den gamle Fåborg Kommune arbejder sammen om at lave en folder til promovering af det sydlige/sydvestlige del af FMK. Der arbejdes både med et papir- og et filmprojekt.
Møde i Fynsland ang. fremtidig struktur og dermed arbejdsbetingelser for lokalråd. FMK inddeles i tre egne og hver egn har to repræsentanter i bestyrelsen. Møder holdes på skift i de forskellige lokale områder.

Konstituering: Efter årsmødet konstituerede vi med det samme lokalrådet for næste år.
Formand Connie Hede, Vester Åby
Næstformand Kirsten Simonsen, Vester Åby
Kasserer Hanne Jørgensen, Vester Åby
Sekretær Halldor Sørensen, Vester Åby
medlemmer.
Lena Frederiksen, Vester Åby
Marianne Malmos, Åstrup
Lars Biilmann, Vester Åby

Bøgebjerg Lokalråds beretning 2015/16

April: Året startede med at byde Charlotte velkommen som nyt medlem af lokalrådet og tak til Torben Hansen for arbejdet i forbindelse med Brugsen. Vi fik sagt velkommen til Jesper ny brugsuddeler. Charlotte og Lars blev medlemmer af butiksrådet. Så har vi haft store anstrengelser på at fastholde aktiviteter på Åstrup Skole, sådan at Åstrup Folkemindesamling kunne blive på skolen. Vi har haft møde med politikere og med embedsmænd, med Leif Sørensen fra Trente Mølle og Bestyrelsen for folkemindesamlingen om evt. shelterplacering ved bålhytten. Vi afleverede en ny velkomsttekst til kommunens tilflytterportal. Vi har presset på for at få udvidet fibernettet i Åstrup, men Energi Fyn ville ikke gå ind i det med det kundegrundlag der var. Grupperne fra Borgermøderne i hallen kører med vekslende styrke. Mange af grupperne har overlapninger.

Maj. Deltog i planlægningen af borgerbudgettet. Vi var ikke tilfredse med den valgte model. Vi har søgt og fået 11.000 kr. af landdistriktspuljen til arbejdet på Sct. Hanspladsen. I samarbejde med andre lokalråd opfordret Fynsland til at arrangere møde ang. forsikring af frivillige. De maritime lokalråd arbejder sammen om udvikling af film, pjecer og materiale til promovering af det maritime område. Rådene har fået midler fra landistriktspuljen på 40.000 og er indstillet til LAG SØM med 100.000. Økonomien kører uden om lokalrådene. Vi indberettede rust på de grønne pæle og skjolder på stenene ved kirken til vejdirektoratet.

Juni: Vi deltog i egnsmøde i Korinth med Fynsland, LP-udvalget og lokalråd med foredrag om udvikling i landdistrikterne. Søren Kristensen (bygningsansvarlig) for Abildhuset har på Lokalrådets opfordring foranlediget, at der kommet nye lamper op forskellige steder i Abildhuset. Der er på opfordring indkøbt en opvaskemaskine til Abildhuset. Halldor har udarbejdet en tegning over flaggarage, som blev sendt til kommunen. Tegningen er med få tillempelser blevet godkendt og vi har søgt Nordea om fondsmidler. Vi har fået et overslag på ca. 200.000 kr. August: Efter forespørgsel fra skoleinspektør Jørn Christensen fik vi oprettet et hjælpekorps til skolepatruljen, Det fortsætter til sommerferien. På opfodring har vi haft en dialog med Lisbeth Østergård fra FMK om renovering af petanquebanerne i Åstrup. Kommunen vil ikke hjælpe, men vi vil prøve at skaffe sponsorer. Ved Åben Hus dagen i Abildhuset, var der 36 der deltog i grillfesten. Vi havde en fin dag med krolf og snak. Villy Anneberg havde igen lavet hjemmebag. Der var et overskud til fælleskassen på 327 kr. Vi skal have finjusteret arrangementet til næste gang. Niels Krogh indhentede tilbud på Lys på Fuglen på 29000. Vi støttede gerne op i forbindelse med fondssøgning, men havde ellers ikke noget med det at gøre. Sept. Lokalrådet har bidraget med 1500,00 til hjælp til indkøb af bannere til den nye skiltning ved Bøgebjergskolen. Vi har været medvirkende til at Abildhuset blev malet. Så deltog vi med en stand i et møde planlagt af Ældrerådet og Kommunen på Ringe Rådhus. Her præsenterede vi de tiltag, der er aktuelle for de ældre borgere i vort område. Vi delte ud af Bøgebladet og fik en snak med folk, der henvendte sig til os. Vi deltog i et møde arrangeret af FMK ang. haltilskud. Vi protesterede i samarbejde med Bøgebjerg IF imod de besparelser, som i vores område rammer hårdt. 24 sept deltog vi i møde om kommunens Fritids- og Friluftsstrategi. To oplægsholdere og workshops. Kommunen arrangerede et velkomstmøde for tilflyttere. Vi deltog med en stand og inviterede også Britt Christoffersen fra Bøgebjerg IF til at deltage, hvilket hun gjorde. Kontakt til FMK og Kulturarvsstyrelsen ang. misligholdelse af dysserne. Dysserne blev allerede dagen efter ryddet for uønsket begroning og Kulturarvsstyrelsen vil besigtige stensætningen, som er ved at skride nogle steder. I forbindelse med Åstrup Folkemindesamling har vi flere gange henvendt os til Forvaltningen for at få åbnet for el og internet. Det lykkedes endelig, sikkert med et skub fra Niels Moritzen.

Okt. Fra kommunens side blev vi bedt om igen at udarbejde et nyt velkomstskrift, som kunne passe ind i FMKs skabelon på hjemmesiden og uddeles til tilflyttere, som er reelle tilflyttere. Lokalrådet bekostet routerforstærkning i Abildhuset. Vi vil prøve at få FMK til at betale internetforbindelse når Åstrup Folkemindesamling etableres her. Egnsmøde på Fåborg Rådhus med deltagelse af lokalrådene i det maritime sydfyn. Vi talte byforskønnelse og puljemidler, der kun må andvendes i små bysamfund under 3000 indbyggere. Ren by, gadekær, forsikringsforhold for frivillige og desuden aflagde hvert af de deltagende lokalråd beretning om hvad der lige netop skete i deres område.

Nov. Vi gjorde indsigelse i mod proceduren i forbindelse med Borgerbudgettet. Det var ikke i orden at kalde 4 finalister på scenen bede dem om at redegøre for deres projekt derefter og give dem et kort afslag.  Vi havde forventet en politisk vurdering og tildeling af større eller mindre summer til hver af de 4 finalisters projekter i forhold til udviklingsstrategien. Vi fik desværre en henvendelse fra Niels Moritzen om at vi skulle finde nye kasserere til Lokalrådets konti og Abildhusets fælleskasse. Niels foreslog selv Hanne Jørgensen som kasserer til Lokalrådet og Connie kontaktede Gunnar Frederiksen, som sagde ja til at være kasserer for Abildhuset. Charlotte, Connie og Halldor var til møde på Tøjstrup Gods ang. civilsamfundsstrategi. Mødet drejede sig om øget frivillighed i kommunen: 1. Samarbejde mellem FMK og foreninger. 2. Rummelighed i foreninger, så alle kan være med. 3. FMK lave rammer så unge bliver tiltrukket til frivillighed. 4. Hvordan identificeres og understøttes lokale ildsjæle. Vi er blevet kontaktet ang. flygtningesituationen. Bortset fra Åstrup skole kan vi ikke udpege boliger til flygtninge, og har ikke reageret på henvendelsen. Dialog med forvaltningen angående processen med at flytte Åstrup Folkemindesamling til Abildhuset. Lokalrådet har haft mange initiativer i gang for at bevare deres forbliven på Åstrup skole, som de selv ønskede. Vi blev fejet bort af en genindkaldt embedsmand, og senere fik vi en undskyldning for forløbet af to chefer Maj Brit Jensen og Hasse Vinterberg i Abildhuset med Niels Moritzen som deltager i mødet. Efter aftale med de andre brugere af huset aftalte vi ved samme lejlighed, at Åstrup Folkemindesamling var velkommen her.

Dec. Møde med bestyrelsen for Åstrup folkemindesamling i Abildhuset ang. flytningen.

Jan 2016 Niels Moritzen bad om afløsning som tovholder på flagalleen. Han ønskede, at et medlem der både var medlem af flagealleens arbejdshold og lokalrådet overtager tovholderjobbet. Halldor overtog tovholderjobbet på den måde, at han stoppede som praktisk hjælper med arbejdet med opsætning og nedtagning, hvor han blev afløst af Mogens Dalgas. Ordningen om containeren til haveaffald ophørte med udgangen af jan 16, og skulle genforhandles politisk. Vi afgav høringssvar om affaldsmængde og disciplin på pladsen og ønskede at containerordningen skulle fortsætte. 23 febr. blev fortsættelse af ordningen vedtaget i teknik og miljøudvalget på baggrund af høringssvaret. Gyvermosevej i Åstrup har været oversvømmet og vi har haft rettet henvendelse til FMK om det, for der er en plan for renovering af gadekær, som måske skal fremskyndes. I Vester Åby har der været borgerhenvendelse om oprensning af gadekæret her. Det viser sig at være et overfladevandsbassin og der har vi rettet henvendelse til FFV spildevand, da der så er tale om vandafledning. Til mødet med Lokal- og Planudvalget i Bøgebjerghallens Cafeteria var vi ca. 30 deltagende incl. politikere. Der var indlæg fra pensionisterne, Bøgebjerg IF og Bøgebjerghallen herunder den planlagte multibane, indlæg omkring skoleaktiviteter, om saneringsejendomme, hvor Jørgen Gundertofte har leveret billedmateriale, Lys på Fuglen og meget mere. Fra lokalrådet blev der suppleret med indlæg om det arbejde vi har været direkte involveret i. Det er et ønske at Krage Søspejdere overlever den nuværende krise, og Lokalrådet har derfor forsøgt at finde nye kræfter til at gå ind i arbejdet. Vi må sige det ikke er lykkedes. Lokalrådet har længe forsøgt  at få folk fra Åstrup og Pejrup til deltage i Lokalrådsarbejde. På borgeropfordring har vi haft samtaler med formændene for bestyrelserne i Åstrup og Pejrup forsamlingshuse. De ville melde tilbage. Desværre fik vi en melding fra Charlotte om, at hun ønskede at udtræde af Lokalrådet. Det har været en fornøjelse at have Charlotte, og hun har været engageret og flittigt deltaget i div. møder. Tak til Charlotte. Februar 16. Vi har iværksat arbejde med at plante på Sct. Hanspladsen. Frivillige har plantet over 800 cortenaster, så skråningerne så området bliver forskønnet. Vi er ikke færdige derovre, men vi forventer at indvie pladsen til Sct. Hans.

Marts. Vi fik afslag fra Nodeafonden til Flaggaragen, og har nu søgt A.P.Møllers Fond til Almene Formål Vi har også søgt om hjælp til fællesudgifter til Internetforbindelse i Abildhuset nu da Åstrup Folkemindesamling er kommet herned. I lokalrådet har vi udover de ordinære møder, brugt mange timer på at deltage i møder arrangeret af FMK, Fynsland, LAG m.fl. Det drejer sig om ca. 30 møder, og dermed viser vi flaget og prøve at skaffe goodwill til netop vores område over for politikere og embedsmænd. Desuden er vi næsten hver mandag formiddag i Abildhuset og kan kontaktes der. Igennem året har vi således været til stede langt over 100 timer.

Visioner Sct. Hanspladsens færdiggørelse arbejder vi videre med. Efter spejderne ikke laver Sct. Hans arrangementet forventer vi, at Lokalrådet tager over i samarbejde med interesserede. Evt. lægge et par lokalrådsmøder i Åstrup og Pejrup, hvis der er opbakning fra de to byer. Skal være omkostningsfrit for lokalrådet. Cykelstien til Bøgebjerghallen skal udbygges og flagalleen etableres til hallen men helst ud til cykelstien til Pejrup. Cykelstien Vester Åby – Pejrup skal retableres med overfladebelægning. Legepladser skal opdateres. Den nordlige del af kommunen har modtaget støttemidler for næsten en million. Vi vil også have del i de puljemidler, som åbenbart er til stede. I forbindelse med 100 års jubilæet for jernbanen vil vi rette henvendelse til FMK om at vedligeholde jernbaneviadukten på Faurshøjvej. Fornyelsespulje/nedrivningspuljen skal i spil her og i Åstrup for byforskønnelse mht. grimme huse.

Beretning for Bøgebjerg Lokalråd 2014

I løbet af året antal Timer100 Antal møder omkr. 40

Året startede med at Torben Hansen mødte og tilbød sin hjælp til Lokalrådet ang. forhandlinger med Coop Danmark om bevarelse af og øget omsætning i vores Dagli’ Brugs. Torben fik forhandlet ens benzinpriser i Vester Skerninge og her plus lokal synliggørelse af indextal. Tak til Torben for det.

Niels Krogh har fået forhandlet containerordningen fortsat og vores lokalområde er den største bruger af de 4 pladser, som stadig har ordningen.

Lokalrådet har efter opfordring henledt kommunens opmærksomhed på 3 lokaliteter i forbindelse med byfornyelse eller nedrivning. Det er dyrlægeboligen og huset ved siden af, den gamle købmandsgård og huset lige før kirken i Åstrup. Her det mest oprydning. Kommunen er også gjort opmærksom på kemikalier på den gamle Jennyfabrik.

Lokalrådet har indgivet høringssvar ang. Flexbolig ordning, hvor vi af 3 forslag valgte at støtte muligheden for at benytte helårsboliger til sommerhuse.

I marts havde vi fællesmøde med de andre brugere af Abildhuset. Problembarnet er stadig taget på skuret. Den indvendige foldedør mellem de to fællesrum blev droppet. Kommunen fik ny tilsynsførende for kommunale bygninger. Der blev bevilget nye vinduer og indgangsdøre. Arbejdet blev udført af Kenneth Krogh og er færdiggjort. Til øvrig drift og indvendig vedligeholdelse giver kommunen 10.000 kr.

20 marts var vi værter for Fynslands Årsmøde i Bøgebjerghallen

Årsmødet i marts havde genvalg af Connie, Lena og Lars. Arne Hvidtfeldt og Gunnar Frederiksen blev genvalgt som revisorer. Lokalrådet konstituerede sig kort tid efter med Connie som formand, Kirsten som næstformand, Niels M. som kasserer og Haldor som sekretær.

Vi har i mange omgange arbejdet med Sct. Hans pladsen eller rekreativ plads. Der er udtaget prøver af Holger Pedersens jord og de er godkendte. Der er indkøbt markeringsnet og lokalrådet fik imødekommet ansøgning fra Landdistriktspuljen på 5000 til starthjælp. Per Hansen agerer og har planeret grunden. Han går i gang med at flytte jorden, når den er tør nok til at bære maskinerne.

Vi fik endelig udformet lokalrådets velkomstbrev til tilflytterne og senere i samarbejde med aktionsgruppen, som opstod i forbindelse med truslen om lukning af Bøgebjergskolen, lavet en velkomstpakke indeholdende Svenåge Tommerups DVDklip gennem året, vin fra Brugsen og chokolade fra Connerup. Der er udfærdiget et repræsentationshæfte, men det er ikke færdigredigeret. Lokalrådet søgte markedsføringspuljen om midler til trykning af hæftet og har fået 8000 kr. inkl. moms.

I forbindelse med Åstrups Skoles lukning har lokalrådet haft kaldt til møde med embedsmæd Inge Dam og Peter Hansen og folkemindesamlingens bestyrelse. Vi blev ikke lovet noget konkret, men arbejder på at skaffe flere aktører til at bruge lokalerne. I øjeblikket drejer det sig om Trente Mølle og Fårborg Museeums arkiv.

Flagalleen bliver flittig brugt. I 2014 var den oppe 35 gange. Fremtidige planer om alle’ helt om til Bøgebjerghallen. Også Åstrup og Pejrup er opfordret til at agere, men det kræver helt lokale ildsjæle og sponsorer.

Lokalrådet deltog i et møde på Nab strand ang. Evt. hjertestarter dernede, handicapadgang til stranden og græsslåning. Badebroen sættes op og nedtages som sædvanlig af lokalrådets repræsentanter i samarbejde med grundejeforeningen for de gamle sommerhuse.

Den 14 juni havde vi Jubilæum. Det blev fejret med åben hus, hvor vi serverede trekantede sandwich, ostebord, kiks, frugt, vin, øl og vand. Om aftenen den 19. foregik den officielle del af jubilæet med politikere, det første lokalråd, det daværende lokalråd, to fra Fynsland og vore samarbejdspartnere i maritimt område.

I juni fik vi tilbudt at være værter for en international Workcamp. Vi takkede nej, for det ville kræve mange mandetimer og økonomi, og det følte vi ikke vi havde overskud til.
I stedet vedtog vi at støtte Anette Biilmann med 2000 kr til indkøb af ny computer til arbejdet med Bøgebladet.

Lokalrådet blev af kommunen bedt om en registrering og fotografering af gadekær. I Åstrup var der uenighed om deres skulle fyldes eller uddybes. Kommunen har udtalt både gadekæret i Åstrup og Vester Åby som overfladevands bassiner og dermed skal de uddybes.

Skolelukningstruslen medførte stor mødeaktivitet. Lokalrådet har med forskellige deltagere været repræsenteret på samtlige møder. Vi arrangerede selv et borgermøde på Bøgebjergskolen i samarbejde med skolebestyrelsen, hvor vi fik et stort idekatalog fra deltagerne. Senere arrangerede vi et møde med Udvalget for Børn og Unge, og her deltog medlemmer fra den nylig stiftede aktionsgruppe og Lars fra lokalrådet. Der var arrangeret fællesspisning i skolegården. Næste punkt bliver at skaffe flere elever. Dette arbejde udføres i samarbejde med aktionsgruppen.

Det nye lokal og planudvalg indkaldte endelig til et møde, hvor vi skulle fortælle dem, hvad vi ønskede at høre vore forventninger til hvad de skulle lave. LP udvalget har ingen økonomiske midler og arbejdet er af hjælpende art til lokalråd. Det var LP udvalget der afgjorde halbyggeriet på Fjællebroen havn. Lokalrådet udarbejdede et meget neutralt høringssvar ang. halbyggeri i Fjællebroen. Vi mener det er vores pligt at svare på høringer, uanset om de ”flytter” noget eller ej, så kommunen får respons og ved vi er på banen. Vi har sendt et brev til Landdistriktsminister Carsten Hansen ang. tomme boliger på landet. Vi får et meget intetsigende svar tilbage, hvor han lægger ansvaret ud på kommunerne.

Lokalrådet er inddraget i en lang række af mødeaktiviteter med De maritime Lokalråd, hvor vi prøver at finde fælles fodslaw i forholdet til at få noget gennemført.

Vi har deltaget i LAG-SØM konstruktionen, som endte med noget vi ikke bifaldt. Projekterne skal være meget store og vi skal selv finansiere alt i første omgang og forvente max 50% i retur.

I forbindelse med EU og statsmidler har vi fået 130.000 til udvikle vores område med. Kommunen disponerer over midlerne og resultatet er projekt Sundheds og oplevelsesøkonomi med Bøgebjerghallen som omdrejningspunkt. Halldor repræsenterer lokalrådet i den styregruppe som er oprettet. Det var det der resulterede i det nyligt afholdte borgermøde.

Vi har haft en dialog med embedsmænd fra kommunen ang. skiltning af offentlig gangsti fra Pottemagervej og Skovgårdsvej. Vi er blevet underkendt i at stien er offentlig hele vejen og derfor ingen skilte.

Lars har været foregangsmand for at rejse penge til indkøb af tre infoskærme. En i børnehaven, på skolen og i Dagli’ Brugsen. Skærmene er sat op og i brug.